Marjolein Driessen en Glenn Fredrix (Portelio Advocaten, België) ontvingen de Wim Mak award met onderstaand artikel. De Wim Mak award is een prijs voor de beste publicatie in het BMM Bulletin (van de Beneluxvereniging voor Merken- en Modellenrecht).’
De sportwereld is in veel opzichten een lucratieve business. Zeker in de voetbalwereld waar voetballers vaak voor miljoenen worden ‘verhandeld’. In de eerste plaats gaat het daarbij natuurlijk om de prestaties, maar professionele sporters – voetballers, maar ook sporters uit andere disciplines – worden op vele andere vlakken ‘te gelde gemaakt’ en door (bekende) merken ingezet om hun merk te promoten. Dat kan zijn via sponsoring waarbij profsporters kleding van het betreffende merk dragen en zo de bekendheid en aantrekkelijkheid van dat merk vergroten, maar bijvoorbeeld ook door gebruik van hun gezicht in reclamecampagnes. Niet voor niets worden vaak (exclusieve) sponsor- en reclamecontracten gesloten waarbij een merk gebruik mag maken van ‘het portret’ van bijvoorbeeld een profvoetballer of Formule 1-coureur. Over die portretten, in IE-rechtelijke context, gaat dit artikel.