Merkhouders: eerst DENKen, dan doen!

Marjolein Driessen

10 februari, 2015

Gisteren (9 februari 2015) verscheen een persverklaring op de website van de GGZ Friesland met als kop:

“Politieke beweging Kuzu en Öztürk maakt inbreuk op naam en logo Denk van GGZ Friesland”.

De GGZ Friesland vindt dat de naam Denk van de nieuwe politieke partij van oud-PvdA-ers Kuzu en Öztürk inbreuk maakt op de door de GGZ geregistreerde merknaam DENK. En dat niet alleen, ook het logo van de nieuwe politieke partij zou teveel lijken en daarmee inbreuk maken op het logo van de GGZ.

Het logo van de GGZ staat linksboven, het logo van het politieke Denk staat er rechts naast.

Het bericht is door veel media opgepikt. Op de site van RTL Nieuws werd het bericht geplaatst in de rubriek ‘Opmerkelijk’. En opmerkelijk is het.

De GGZ Friesland heeft het logo in 2010 als merk geregistreerd in de Benelux voor onder andere medische diensten. Zie hier de registratie. Op basis van een merkregistratie kan in beginsel worden tegengegaan dat een andere partij dezelfde of een gelijkende naam gebruikt voor dezelfde of soortgelijke waren of diensten als daardoor gevaar voor verwarring ontstaat. Voor bekende merken geldt een nog iets ruimere beschermingsomvang: ook het gebruik van een naam voor hele andere waren of diensten kan in bepaalde gevallen worden tegengegaan (bijvoorbeeld Coca Cola voor meubels).

Volgens de website http://www.denk.nl/ biedt het Friese Denk hulp aan mensen met lichte en matig-ernstige psychische klachten. De naam is niet alleen bekend binnen Friesland, maar ook daarbuiten, aldus GGZ Friesland. Denk en GGZ Friesland vinden een identieke naam voor een politieke partij onacceptabel en willen daarmee op geen enkele wijze geassocieerd worden, want – zo zegt de GGZ Friesland – “de associatie die ontstaat met de politieke partij, is schadelijk voor ons imago”.
Kan GGZ Friesland iets doen tegen de nieuwe naam en het logo op basis van haar merkregistratie?

Dat lijkt me niet.

Van verwarringsgevaar tussen Denk van de GGZ en de politieke partij Denk (van wie het maar de vraag is of de naam Denk als merknaam gebruikt wordt, maar dat laat ik hier verder in het midden) zal geen sprake zijn. De relevante diensten komen namelijk niet bij elkaar in de buurt. Is het Friese Denk dan een bekend merk? GGZ Friesland moet van goede huize komen, wil zij kunnen aantonen dat van een bekend merk sprake is. Het gaat dan om bekendheid in een aanmerkelijk deel van de Benelux, waar het merk is geregistreerd, en niet alleen in Friesland of iets daarbuiten. Alleen maar roepen dat het merk heel bekend is, helpt niet. Hetzelfde geldt voor de zogenoemde imagoschade. Dat daarvan sprake zou zijn, is toch wel ver gezocht.

Ook de gelijkenis tussen de beide logo’s is niet zodanig dat daarmee inbreuk wordt gemaakt door de politieke partij Denk. De enkele gelijkenis qua lettertype is in elk geval onvoldoende.

Kortom: GGZ Friesland heeft de associatie tussen haar onderdeel Denk en de politieke partij Denk eigenlijk over zichzelf afgeroepen door direct de publiciteit te zoeken en te roepen dat van inbreuk sprake is. Soms is het als merkhouder beter iets langer de tijd te nemen na te DENKen…

Over de auteur


Marjolein Driessen

Marjolein Driessen is specialist op het gebied van intellectuele eigendom (IE) en reclamerecht. Voordat zij op 1 april 2011 partner werd bij Legaltree, heeft zij ruim tien jaar als advocaat en merkengemachtigde geadviseerd omtrent alle aspecten van het IE-recht.

Meer van Marjolein Driessen

Lees meer
Lees meer
Lees meer
Lees meer
Is de Apple Store een merk?

IE en Reclame, Overheid en Onderneming


Lees meer
Lees meer
Lees meer
Lees meer
Lees meer
Lees meer
Lees meer
Lees meer
Lees meer
Lees meer
Lees meer
Lees meer
Lees meer
Lees meer
Lees meer
Lees meer
Lees meer