Staatssecretaris van Financiën (Eric Wiebes) heeft laten weten de (strenge) handhaving op de Wet DBA op te schorten tot 1 januari 2018. Dat staat in de Kamerbrief Tweede voortgangsrapportage Wet DBA. Tot die tijd krijgen (goedwillende) opdrachtgevers geen boete of naheffing en in de tussenliggende periode gaat het kabinet bekijken hoe de begrippen ‘gezag’ en ‘vrije vervanging’ kunnen worden aangepast aan de moderne tijd.
Eindrapport Commissie Boot
De Staatsecretaris heeft bij zijn besluit het eindrapport van de Commissie Boot (‘Commissie’) in acht genomen. Ook de Commissie pleit voor pas op de plaats, maar adviseert wel om aan het systeem van modelovereenkomsten vast te houden. De belangrijkste punten uit het advies luiden als volgt:
-
Er dient een nadere invulling van het systeem gebaseerd op modelovereenkomsten te komen: het moet helderder worden wanneer en op basis van welke criteria overeenkomsten vooraf zullen worden goedgekeurd en achteraf zullen worden getoetst.
-
Wanneer maar heel kort (gemiddeld minder dan 5 uren per week, maar nooit meer dan 12 uur in een enkele week) wordt gewerkt, dan moet het mogelijk zijn bindend overeen te komen dat geen loonheffingen hoeven te worden ingehouden en betaald.
-
Er moet een lijst komen van indicatoren die in de richting wél-dienstbetrekking en geen-dienstbetrekking wijzen. Zo duidt een beloning die duidelijk hoger is dan die in de branche voor een werknemer gebruikelijk is, op een onafhankelijke marktpositie. Dit vormt dus een indicatie van geen-dienstbetrekking. Zie hieronder meer relevante indicatoren om een inschatting te kunnen maken van wel/geen dienstbetrekking.
-
Als de indicatoren wijzen richting geen-dienstbetrekking dan kan gebruik worden gemaakt van de (model-)overeenkomsten. Als vervolgens toch komt vast te staan dat er sprake is van een dienstbetrekking dan geldt – behoudens gevallen van fraude of indien evident niet conform de (model-)overeenkomst wordt gewerkt – voor goedwillende opdrachtgevers dat dit vooralsnog niet leidt tot naheffingen en boetes, maar (slechts en hooguit) tot een wijziging voor de toekomst. Partijen kunnen dan hun gedrag nog aanpassen.
Wat betekent dit voor de Wet DBA?
Voor bovenstaande nadere invulling is geen wetswijziging nodig: het huidige systeem kan worden gehandhaafd. Medio 2017 zal er opnieuw een evaluatie plaatsvinden wat betreft de implementatie van de wet en zal opnieuw worden besloten of een verdere verlenging van de implementatietermijn gewenst is.
Wat betekent dit voor u?
Samenvattend geldt dus dat de transitieperiode die eerst tot 1 mei 2017 zou duren, is verlengd tot (voorlopig) 1 januari 2018 en er tot die tijd geen repressieve maatregelen (naheffingen en boetes) worden getroffen, tenzij u ‘kwaadwillend’ bent. ‘Kwaadwillend’ is ‘de opdrachtgever of opdrachtnemer die opzettelijk een situatie van evidente schijnzelfstandigheid laat ontstaan of voortbestaan, omdat hij weet (of had kunnen weten) dat er feitelijk sprake was van een dienstbetrekking (en daarmee oneigenlijk financieel voordeel behaalt)’.
U kunt de goedgekeurde modelovereenkomsten dus in principe blijven gebruiken. U doet er wel goed aan hier vervolgens in de praktijk welwillend en zorgvuldig mee om te gaan: houdt u vooral ook in de gaten of de feitelijke uitvoering van de werkzaamheden in lijn is met de inhoud van de overeenkomst.
Als uw (model)overeenkomst nog niet door de Belastingdienst is beoordeeld of is afgewezen, ligt het wat lastiger. De definitie van ‘kwaadwillend’ blinkt niet uit in duidelijkheid, dus dan blijft het oppassen geblazen. Er zijn verschillende andere constructies (zoals payrolling, Beschikking Geen Verzekeringsplicht) die bepaalde risico’s af kunnen dekken, maar met elk ook weer voor- en nadelen.
In elk geval lijken onder meer de volgende criteria u te kunnen helpen bij het maken van een inschatting wel/geen dienstbetrekking.
Indicatie wel-dienstbetrekking | Indicatie geen-dienstbetrekking |
Maar één opdrachtgever | Meerdere opdrachtgevers |
Opdrachtgever is laatste werkgever | Opdrachtgever is niet de laatste werkgever |
Partijen niet gelijkwaardig | Partijen wel gelijkwaardig |
Afhankelijke (maatschappelijke) positie opdrachtnemer | Sterke (maatschappelijke) positie opdrachtnemer |
Duur overeenkomst langer dan zes maanden | Duur overeenkomst korter dan zes maanden |
Meer dan 5 uur per week (meer dan 12 uur) | Minder dan 5 uur per week (nooit meer dan 12 uur) |
Geen specialistische werkzaamheden | Wel specialistische werkzaamheden |
Gedetailleerde omschrijving werkzaamheden | Algemene omschrijving werkzaamheden |
Uitoefening werk niet zelfstandig (geregeld instructies) | Uitoefening werk zelfstandig |
Werk behoort tot ‘core business’ | Werk behoort niet tot ‘core business’ |
Werk wordt ook verricht door werknemers | Werk wordt niet verricht door werknemers |
Werk wordt verricht bij opdrachtgever | Werk wordt niet verricht bij opdrachtgever |
Organisatorische inbedding | Geen organisatorische inbedding |
Geen vervanging mogelijk | Vrije vervanging mogelijk |
Gebruik van middelen opdrachtgever | Gebruik van eigen middelen |
Extern één partij | Extern duidelijk: opdrachtgever/-nemer |
Betaling niet flink hoger dan werknemerssalaris | Betaling flink hoger dan werknemerssalaris (150% CAO-loon) |
Wijze betaling gelijk aan die van werknemers | Opdrachtnemer stuurt factuur met BTW |
Betaling bij ziekte, vakantie, onvoldoende resultaat | Geen betaling ziekte, vakantie, wanprestatie |